fbpx

Inspiratie voor zelfstandigen in bijberoep

Hoe maak je reclame als zelfstandige in bijberoep?

Reclame maken als zelfstandige in bijberoep

Als zelfstandige in bijberoep is het natuurlijk de bedoeling om klanten aan te trekken die gebruik wensen te maken van jouw diensten of jouw spullen kopen. Je wilt genoeg klanten krijgen om een aardig centje bij te verdienen, maar hoe komen ze bij jou terecht? 

Er bestaan veel mogelijkheden om jouw zaak op de kaart te zetten. Wij willen jou hierbij al een paar handige tools meegeven waarmee je zaak sneller bij het grote publiek bekend wordt en kan beginnen te verkopen.

Google bedrijfsprofiel

Een van de belangrijkste zaken waar je het best mee begint, is een Google bedrijfsprofiel opzetten. Dit is heel eenvoudig en helemaal gratis! Door dit aan te maken wordt het voor jouw potentiële klanten veel gemakkelijker om jou online terug te vinden. Dit zal gebeuren via bijvoorbeeld Google Maps en Zoeken. Daarnaast kun je ook je openingstijden, foto’s van je zaak en posts toevoegen. Ook andere essentiële informatie kun je erbij zetten, zoals je telefoonnummer, e-mailadres… Je kunt via jouw account ook gemakkelijk je klanten contacteren en zij jou.

Kortom: maak zeker een Google bedrijfsprofiel aan zodat jouw bestaande en potentiële klanten je gemakkelijk kunnen vinden en jij ze ook al de meest essentiële informatie kunt geven. Je kunt hier alvast starten met het opzetten van je Google bedrijfsprofiel:

https://www.google.com/intl/en_be/business/

Je eigen website

Als zelfstandige (in bijberoep) is een eigen website een must. Waarschijnlijk heb je als startende zelfstandige eerder een klein budget? Gelukkig bestaan er oplossingen waarbij je zelf op een gebruiksvriendelijke manier een website kan maken. Twee bekende tools zijn Wix en JouwWeb.

Het grote voordeel van beide tools is dat je meteen aan de slag kan. Je hoeft enkel te registreren zonder dat je moet betalen. Op die manier kan je zo’n platform uittesten zonder dat je hiervoor hoeft te betalen.

Ben je tevreden met het resultaat? Dan kan je een betalend abonnement nemen en je persoonlijke domeinnaam claimen.

JouwWeb is veruit het eenvoudigste platform voor wie een kleine professionele website wil. Wil je iets meer toeters en bellen, dan kies je beter voor Wix.

Sociale mediaprofielen

Vandaag de dag is een aanwezigheid op sociale media enorm belangrijk voor een onderneming. Of je nu interessante bijdragen op Linkedin post, leuke dansjes op Tiktok doet, je producten promoot via influencers op Instagram… er zijn tal van opties. Welke sociale media platform je inzet voor je bedrijf zal vooral afhangen van je doelpubliek.

LinkedIn

Wil je eerder connecties opbouwen met andere ondernemers en misschien wel mensen aanwerven, dan is Linkedin een zeer goede optie. Dit platform is puur gefocust op beroepsmatige doeleinden en heeft heel wat interessante bijdragen die geschreven worden door andere professionals.

Het is ideaal om ook eens een kijkje te nemen bij andere zelfstandigen die gelijkaardige activiteiten als jou uitoefenen om beter te weten wat er in jouw sector speelt.

Als je kiest om een Linkedin pagina op te starten, is het aan te raden om zelf interessante bijdragen te schrijven. Deze kunnen namelijk gedeeld worden door jouw connecties en kunnen zo andere professionals en nieuwe klanten aantrekken.

Facebook

Met het opzetten van een Facebookpagina kun je nooit iets verkeerd doen. Het is vooral enorm gemakkelijk om berichten te schrijven, zoals “wij zijn open op deze feestdag” of “ons telefoonnummer is gewijzigd”. Facebook moet je vooral zien als een tool om updates over jouw bedrijf te geven. Uiteraard is er ook niets mis mee om langere posts ook te zetten. Je kunt er ook gemakkelijk jouw eigen vrienden uitnodigen om jouw pagina te liken en zo al een “following” krijgen.

Facebook heeft daarnaast ook een enorm handige tool, genaamd “Meta Business Suite”, waar je advertenties mee kunt kopen, jouw posts op Facebook (én Instagram!) op voorhand al kunt inplannen en zoveel meer. Een echte aanrader! Alvorens je hiervan gebruik kunt maken, zal je wel een professionele Facebook pagina moeten opzetten.

TikTok

Als je doelpubliek vooral bestaat uit jongeren (ongeveer tot dertigers), dan is TikTok zeker ook een aanrader. Op dit platform zal je vooral kortere filmpjes van een paar seconden tot maximaal een minuut maken. Wat je precies in de filmpjes doet, hangt volledig af van wat jouw activiteit (én creativiteit!) is.

Als je bijvoorbeeld een bijberoep start in het voorkopen van juwelen, zou je in een filmpje kort je producten kunnen laten zien. Of maak je bijvoorbeeld een time lapse waarin jij de juwelen aan het maken bent. Je kunt ook modellen gebruiken om jouw producten voor te stellen (en dat hoeven heus geen professionele modellen te zijn, een knappe vriend of vriendin is even goed!). Gebruik je fantasie dus! Er zijn enorm veel mogelijkheden hier.

Het hoeven ook niet persé professioneel gemaakte filmpjes zijn: filmpjes gemaakt met jouw smartphone zijn meer dan voldoende. Als je wilt weten welk soort filmpjes aantrekkelijk zijn, zoek dan gerust eens op de zoekbalk naar filmpjes gemaakt door ondernemers met gelijkaardige activiteiten om wat inspiratie op te doen.

Online adverteren

Online adverteren is een zeer effectieve manier voor zelfstandigen in bijberoep om reclame te maken. Heel interessant is dat een klein budget reeds volstaat.

Als we het hebben over online adverteren, dan hebben we het vooral over Google Ads aan de ene kant, en Facebook en Instagram aan de andere kant. Beiden zijn zeer interessant voor bijberoepers, maar werken wel anders.

Google ads

Bij Google Ads worden je advertenties getoond als iemand in de zoekbalk van Google een bepaalde zoekopdracht ingeeft. De zoekopdracht triggert de advertenties.

Advertenties in google verschijnen bovenaan of onderaan de pagina met zoekresultaten.

Zo ben je als adverteerder zeker dat je advertentie hoofdzakelijk aan geïnteresseerde personen zal getoond worden: je advertentie wordt pas getoond als iemand op zoek is.

Stel dat je fotograaf bent in Kortrijk. Je spendeert een klein budget aan Google Ads en je kiest ervoor dat je advertentie pas wordt getoond als iemand de woorden “fotograaf” en “kortrijk” vermeld in de zoekopdracht. Stel dat iemand dan in Google “fotograaf in kortrijk” ingeeft, dan zal jouw advertentie worden getoond.

Advertenties worden dus getoond op basis van het zoekgedrag van de zoeker.

Facebook/Instagram ads

Met Facebook/Instagram ads bepaal jij welke doelgroep jouw advertentie te zien krijgt: op basis van geslacht, leeftijd, taal, interesses,… stel je een doelpubliek samen.

Personen die tot dat doelpubliek behoren, zullen jouw advertenties te zien krijgen in Facebook/Instagram, zonder dat ze hier naar gevraagd hebben.

Merk op dat we Facebook en Instagram samen vermelden, dat komt doordat zowel Fadebook als Instagram “Meta” als moederbedrijf hebben. Wanneer je een advertentie maakt voor Facebook, kan die quasi meteen ook gebruikt worden op Instagram.

Advertenties worden dus getoond op basis van de kenmerken en interesses van een persoon.

Reviews

Om je zaak meer geloofwaardigheid te geven en meer klanten aan te trekken, zullen klanten ook Google reviews op jouw dienstverlening kunnen geven. Reviews zijn vandaag de dag echt enorm belangrijk, vooral omdat potentiële klanten op die manier kunnen weten hoe de ervaringen van andere voorgaande klanten met jou waren.

Een interessant feitje: wees niet bang om eens een wat negatievere review te krijgen. Potentiële klanten vinden jou veel interessanter wanneer je bijvoorbeeld in totaal 4.5 sterren hebt dan 5 sterren. Dit komt omdat 4.5 sterren veel geloofwaardiger overkomt dan 5 sterren, want die zou je gemakkelijk van je vrienden en familie kunnen krijgen.

Heb er zeker ook geen schrik voor om jouw klanten uitdrukkelijk te vragen om jou een review te schrijven. Dit is zeker aan te raden wanneer je nog maar net opstart en weinig recensies hebt. Het zal het dan ook gemakkelijker maken voor nieuwe klanten om de weg naar jou te vinden.

Daarnaast zijn reviews ook gewoon een goede leerschool. Als jouw klanten jou geen perfecte score geven en uitleggen waarom, dan kan jij hieruit leren en werken aan de negatievere punten, wat van jou ook gewoon een betere ondernemer zal maken.

Help mensen op forums of in Facebook groepen

Sociale media platforms zijn daarnaast ook de ideale manier om je skills en kennis te etaleren voor het grote publiek. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat iemand op zijn sociale media platform een oproep lanceert om advies over iets te krijgen. Als dat binnen jouw vakgebied ligt, zou je die persoon kunnen helpen door op diens post te antwoorden.

Door jouw skills en kennis te etaleren, zullen mensen dan ook weten dat ze bij jou kunnen aankloppen. Dit zou ook wel eens nieuwe klanten kunnen opleveren, uiteraard.

Netwerken

Netwerken is natuurlijk ook nog steeds van groot belang. Daarbij ga je met andere mensen langdurige relaties aan die wederzijds nut kunnen hebben, en die jou kunnen helpen om je carrièredoelen te bereiken. Linkedin is hier een goede tool voor. Daar kan je immers connecties opbouwen met andere professionals en eventuele klanten.

Als je een goed opgebouwd netwerk hebt, zal je ook meer oog krijgen voor verschillende kansen en mogelijkheden in het ondernemingsleven. Deze worden namelijk meestal gedeeld binnen een bepaald netwerk. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat iemand uit jouw netwerk op Linkedin een interessante vacature deelt, en jij die dan te zien krijgt. Deze vacature zou je minder snel in het oog krijgen als je die persoon niet binnen je netwerk had. Daarnaast kan het jou natuurlijk ook een goed gevoel geven als jij iemand anders hebt kunnen helpen aan een baan.

Het hebben van een netwerk kan ook voor jou voordelig zijn om advies in te winnen. Als jij die persoon met iets helpt, bestaat er een grote kans toe dat die persoon jou ook in de toekomst zal willen helpen. Uiteraard kunnen mensen die in jouw netwerk zitten anderen ook doorverwijzen naar jou toe. Dit zal een grote hulp zijn bij het vinden van nieuwe klanten.

Professioneel visitekaartje

Zijn visitekaartjes niet iets uit onze verleden tijd? Nee! Visitekaartjes zijn nog steeds een heel eenvoudige manier om snel informatie te delen met andere mensen. Onze technologie van vandaag zorgt er nu juist voor dat je nog mooiere en creatievere visitekaartjes kunt krijgen. Visitekaartjes geef je namelijk aan mensen die je in het echt ontmoet, en kunnen al sneller een persoonlijke band met de andere persoon doen ontstaan.

Het is daarnaast ook gewoon een ideale manier om een gesprek op gang te krijgen. Een visitekaartje geeft ook een gezicht aan niet alleen jijzelf, maar ook aan je onderneming. Ook zal de persoon al meteen een gezicht kunnen kleven op wie achter de onderneming zit en meer vertrouwen krijgen.

Tevreden klanten

Naast het feit dat een online aanwezigheid tegenwoordig heel belangrijk is om klanten aan te trekken, mag je natuurlijk ook niet de traditionele mond-aan-mond reclame vergeten. Uiteraard kan dit via reviews online zijn, maar dit kan perfect ook in het echte leven gebeuren, via aanbevelingen van vrienden en kennissen.

Veel mensen hechten namelijk nog steeds meer belang aan mond-aan-mond reclame dan aan betaalde advertenties, aangezien die volgens hen van een meer authentieke en betrouwbare bron komen.

Houd je dus niet enkel bezig met online adverteren, zorg er ook gewoon voor dat je een goede dienstverlening biedt of toffe producten verkoopt aan je klanten, dan zullen de klanten vanzelf binnenrollen.

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

On Key

Anderen vonden dit ook interessant:

Student-zelfstandige worden?

Starten als student-zelfstandige?

Je studie combineren met ondernemerschap? Dat kan! In deze blogpost ontdek je hoe je als student een vliegende start maakt als student-zelfstandige. We delen praktische